wtorek, 24 listopada 2015

Sernik waniliowo - żurawinowy

     Uwielbiam wypieki ze świeżą żurawiną. Tym razem zrobiłam sernik z żurawinową warstwą. Na kakaowym spodzie upieczony jest sernik śmietankowo-żurawinowy sernik, przykryty jest on masą śmietanową i posypany czekoladą. Pyszny na jesienny deser!

ciasto:
3/4 szklanki mąki pszennej
2 czubate łyżki kakao
50 g cukru
100 g masła
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
1 żółtko

Do miski wsypać mąkę, kakao, cukier, proszek do pieczenia, wymieszać. Dodać masło, posiekać nożem. Dodać żółtko, zagnieść jednolite ciasto. Równomiernie wyłożyć na dnie tortownicy o średnicy 24,5 cm. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 C, piec ok. 20 minut.

żurawina:
250 g świeżej żurawiny
3/4 szklanki cukru

Żurawinę wsypać do rondelka, przykryć pokrywką, gotować ok. 8-10 minut, wsypać cukier, wymieszać do jego rozpuszczenia. Zmiksować blenderem, ostudzić.

masa serowa:
1 kg mielonego sera białego z wiaderka
1 puszka skondensowanego mleka słodzonego
1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
6 jajek

Do miski wyłożyć biały ser, skondensowane mleko słodzone, mąkę ziemniaczaną i całe jajka, zmiksować. Masę podzielić na 2 części, do jednej części dołożyć 200 ml więcej masy serowej.
Do mniejszej części dodać ostudzoną żurawinę, zmiksować.
Większą część masy wylać na podpieczony spód, piec ok. 25 minut w 180 C.
Na gorący, podpieczony sernik wylać masę żurawinową, wyrównać, wstawić do piekarnika i od razu przykręcić do 160 C, piec jeszcze ok. 50 minut. Ostudzić.

masa śmietanowa:
200 ml kremówki
125 g mascarpone
1 łyżka cukru pudru

ok. 4 kostki mlecznej czekolady

Do miski wyłożyć mascarpone, dodać dobrze schłodzoną kremówkę i cukier, ubijać ok. 2 minut na sztywną masę. Wyłożyć na wierzch zimnego sernika, wyrównać.
Czekoladę zetrzeć na tarce o grubych oczkach, posypać po wierzchu sernika.

Przepis ten bierze udział w konkursie organizowanym przez  Mój piękny stół

Mój piękny stół

8 komentarzy:

  1. Super pomysł na warstwowy sernik :) Wygląda lekko i smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. no,no,no.. wygląda aksamitnie i pysznie :) Ta warstwa żurawinowa najbardziej mnie kusi- nie miałam okazji jeść jeszcze tego smaku w serniku :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wspaniale się prezentuje, musi być niezwykle smaczny :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda bardzo delikatnie, musiał być perfekcyjny!

    OdpowiedzUsuń
  5. super pomysł, szukałam inspiracji na dwukolorowy sernik, tylko mój będzie z porzeczkami :-) zastanawiam się tylko, czy można zamienić warstwy? tzn żeby ta owocowa była na dole?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Boski!
    Ja też jestem wielką fanką świeżych żurawin :)

    OdpowiedzUsuń