wtorek, 13 kwietnia 2021

Chałka z serkiem waniliowym

     Bardzo puszysta drożdżowa chałka, wychodzi ogromna :) Podczas pieczenia rozchodzi się piękny aromat waniliowego serka który czuć również w smaku. Nie czerstwieje bardzo szybko. Pyszna po prostu ze szklanką mleka, z masłem, dżemem lub białym serem. Bardzo polecam, ja robiłam ją już dwa razy :)


porcja na 1 bardzo dużą chałkę lub 2 mniejsze:

25 g świeżych drożdży 

60 g cukru

szczypta soli

150 g serka waniliowego

100 ml ciepłego mleka

50 g masła

1 jajko

500 g mąki pszennej

1 łyżeczka cukru waniliowego


kruszonka:

40 g mąki pszennej

25 g miękkiego masła

1 łyżka cukru

1 łyżeczka cukru waniliowego


Do miski pokruszyć drożdże, posypać cukrem i solą, zalać ciepłym mlekiem, wymieszać.  Dodać serek waniliowy, rozpuszczone masło, całe jajko, cukier waniliowy i mąkę, wyrobić jednolite ciasto. Odstawić w ciepłe miejsce na ok. 15 minut. Podzielić na 3 równe części, z każdej uformować długi wałek. Przenieść na dużą blachęz piekarnika. Końcówki połączyć, resztę spleśćw warkocz, zalepić koniec. Odstwić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.

Z mąki, masła, cukru i cukru waniliowego zagnieść palcami kruszonkę.

Wierzch wyrośniętej chałki delikatnie posmarować mlekiem, posypać po wierzchu kruszonką. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180C, piec ok. 25-30 minut do zrumienienia wierzchu.


2 komentarze:

  1. Piękna chałeczka:) właśnie też ostatnio myślałam o tym, że dawno nie piekłam chalki....

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudna :) W tamtym roku upiekłam chałkę pierwszy raz w życiu. Pamiętam, że bałam się, iż mi nie wyjdzie, ale nie taki diabeł straszny ;) Twoja jest idealna :)

    OdpowiedzUsuń