poniedziałek, 7 stycznia 2019

Chleb na suszonym zakwasie

     Gdy zobaczyłam na sklepowej półce suszony zakwas byłam wniebowzięta ;) Hodowałam kiedyś swój domowy zakwas ale było to dość kłopotliwe. Teraz mogę robić chleb kiedy tylko mi się zamarzy :) Zmodyfikowałam trochę przepis który był na opakowaniu i wyszedł pyszny chleb z chrupiącą skórką i miękkim środkiem. Trzeba sobie trochę rozłożyć w czasie jego przygotowanie by równomiernie urósł ale mamy za to w nagrodę pyszny chleb bez polepszaczy który nie czerstwieje jak kupny :)
10 g świeżych drożdży
1 torebka suchego zakwasu chlebowego żytniego (15 g)
1/2 łyżeczki cukru
1 i 1/2 łyżeczki soli
400 ml wody
150 g mąki żytniej pełnoziarnistej
350 g mąki pszennej tortowej
3 łyżki siemienia lnianego

Drożdże pokruszyć, posypać solą i cukrem, wlać wodę, dodać suchy zakwas, wymieszać. Wsypać mąkę żytnią i pszenną, krótko wyrobić. Dodać siemię lniane, jeszcze raz wyrobić ciasto. Miskę przykryć ściereczką, odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1 godzinę. Przerobić krótko, ponownie odstawić do wyrośnięcia na ok 40 min. Przerobić ponownie, wyłożyć do foremki, wyrównać wierzch lekko zwilżonymi dłońmi, odstawić na ok. 1 godz. do wyrośnięcia. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200C, piec ok. 45 minut. Ostudzić na kratce.

3 komentarze:

  1. A ja się nie odwazylam na ten zakwas.. A widzę po przepisie ,że źle zrobiłam. Super chlebuś:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kupiłam taki zakwas i czekał sobie grzecznie w szufladzie już jakiś czas.
    Upiekłam z tego przepisu, wszystkim smakował.
    Pytanie mam jeśli bym chciała zastąpić świeżym zakwasem to ile dodać do przepisu?

    OdpowiedzUsuń