piątek, 28 grudnia 2012

Trdelnik (trdlo)

     Trdelnik to tradycyjne ciasto wypiekane na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech. U nas stało się popularne dosyć niedawno. Słyszałam o kobietach wypiekających je w mobilnym "lokalu" w Warszawie, a niedawno widziałam też budkę z trdelnikami na targach bożonarodzeniowych w Krakowie. Ciekawa byłam czy dałoby się stworzyć to cudo w warunkach domowych, poszukałam i znalazłam na Kotlecie.
 Ciasto:
260 g mąki
110 ml mleka
15 g świeżych drożdży
3 łyżeczki cukru
1 jajko
30 g masła

Posypka:
2 łyżki brązowego cukru
2 łyżki białego cukru
1 łyżeczka cynamonu
2 łyżeczki cukru waniliowego

Drożdże utrzeć z cukrem. Dodać resztę składników, wymieszać. Zagnieść gładkie ciasto. Posmarować olejem i odstawić do wyrośnięcia na ok. 1 godzinę. Ciasto podzielić na 2 części, każdą z nich rozwałkować na grubość ok. 0,5 cm. Pokroić na paski o szerokości ok. 4 cm. Wałek do ciasta owinąć dwoma kawałkami folii aluminiowej, na nią nawijać paski ciasta tak by lekko zachodziły na siebie.

Gdy już nawiniemy ciasto, wałkujemy po posypce cukrowo- cynamonowej dość obficie oblepiając trdelnik.  Zdjąć z wałka razem z folią aluminiową, jej nadmiar zawinąć do środka co wzmocni jej konstrukcję. Postawić na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec 10-12 minut w piekarniku nagrzanym do 180°C. Najlepsze jeszcze ciepłe.

2 komentarze:

  1. Ooo, trdelniki na pewno przygotuję! Uwielbiam Czechy (zakochałam się w Pradze!), przez rok uczyłam się czeskiego (jeszcze do tego wrócę). Upiekę je na spotkanie ze znajomymi z kursu. Ale się zdziwią :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam trdelnik z tego przepisu, wyszło genialnie. Zapach który unosił się w całym domu podczas pieczenia przypomniał mi jarmark bożonarodzeniowy w Pradze. Coś wspaniałego. Polecam.

    OdpowiedzUsuń