niedziela, 26 maja 2013

Krucho- drożdżowe paszteciki bez jajek

     Może zamiast słodkości na Dzień Matki przygotujecie jej pyszny obiad? Po raz kolejny przekonałam się, że prostota zachwyca. Brak jajek w pasztecikach sprawia, że mogą je jeść alergicy. Farsz z mięsa mielonego z jedynym dodatkiem  płatków owsianych jest mimo to delikatny i puszysty. Skorzystałam tutaj z przepisu na kotlety mielone bez jajek, patrz tu . Ciasto jest pyszne, kruche z zewnątrz, miękkie i puszyste w środku, przypomina trochę ciasto francuskie.Oczywiście można tu użyć także innego nadzienia, nawet słodkiego, ale wtedy trzeba dodać do ciasta ok. 1 łyżeczki cukru i posypać cukrem po wierzchu. Receptura na ciasto pochodzi z książki Barbary Bytnerowiczowej "Ciasta domowe". Z podanej porcji wychodzi 20 niedużych pasztecików. Przekonajcie się czy danie w którym jest tak mało składników może być dobre? Moja odpowiedź to- jest bardzo dobre!
Farsz: 
1 bardzo czubata łyżka płatków owsianych błyskawicznych
70 ml gorącej wody
250 g mięsa mielonego z szynki wieprzowej
sól, pieprz

Płatki owsiane przesypać do miseczki zalać gorącą wodą, wymieszać i odstawić do wystygnięcia aż płatki owsiane się rozkleją. Mięso mielone przełożyć do miski, dodać wystudzoną masę z płatków owsianych, doprawić solą i pieprzem. Wyrobić masę i uformować malutkie kotleciki o kształcie dużego żołędzia (20 sztuk). Usmażyć kotlety przez 2-3 minuty z obu stron, aż zbrązowieją.Odstawić do ostygnięcia.

Ciasto:
250 g mąki
1/4 łyżeczki soli (można dać 1/2 łyżeczki jeśli ktoś lubi bardziej słone)
130 g masła lub margaryny
25 g świeżych drożdży
1/2 szklanki (125ml) kwaśnej śmietany

Do mąki dodać pokrojone na kawałki masło i sól. Do śmietany dodać pokruszone drożdże i mieszając je rozpuścić. Mieszankę śmietanowo- drożdżową dodać do mąki. Wyrobić jednolite, dość twarde ciasto. Podzielić na 20 części. Kawałki ciasta rozpłaszczyć w dłoni, położyć farsz i zalepić, tworząc owalny pasztecik. Kłaść na blachę, zostawić do wyrośnięcia na ok. 30- 40 minut. Można posmarować wierzch zimną wodą  i posypać np. mielonym kminkiem. Piec do zrumienienia, ok. 35 minut w 180°C.

4 komentarze:

  1. Fajne paszteciki, nie znałam takiego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć Daktylku! Paszteciki wyglądają pysznie, ja mamie dałam buzi i zrobiłam jej ulubiony obiad ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. mielone i płatki owsiane razem? to mnie bardzo zaskoczyłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł, troszkę przypomina kulebiak:) Nabrałam ochoty na zrobienie takiego:) Posilę się Twoim przepisem, pozdrawiam:*

    OdpowiedzUsuń